Редно е да направим малка разлика и разграничаване на двата основни термина - пастиране и полиране. При т.нар. "пастиране" вие използвате по-абразивни продукти, при които се отнема повече от боята или лаковото покритие на вашият автомобил, но се премахват и доста повече (и по-видими) забележки (драскотини, паяжини и т.н.). На английски език процеса на "пастиране" се нарича "Compounding" и е нещо различно от полирането (Polishing). Почти винаги "пастирането" изисква да бъде последвано от полиране - използване на по-леко абразивни продукти, при които се заглаждат финни дефекти и се постига голяма степен на блясък на боята/лаковото покритие. При някои автомобили, при които боята/лаковото покритие е в добро състояние, нужда от "пастиране" може и да няма. Полирането ще позволи да се отнеме повърхностният (вероятно оксидирал и леко наранен) слой на боята/лака, като така ще извадите на преден план свежа част на боята/лака, която е в по-добро състояние. Така автомобилът ви отново ще заблести, цветът ще стане по-наситен и ще видите тази загубена дълбочина на лаковото покритие.
Първо, добре е да се отбележат някои доста важни и основополагащи принципа и истини, без които общо взето изобщо не трябва да започваме с тази доста тежка задача:
- "пастирането" и полирането на ръка е доста тежка задача - само си представете една машина за полиране, която развива 1500 оборота в минута и може да направи боята на колата ви да изглежда като нова. Сега си представете как вие с ръката си ще направите движения, които да са еквивалентни на тези 1500 RPM. Отговорът - ами не можете. Точно както машината използва въртеливи движения (плюс движенията на самият човек, работещ с машината), така и вие ще трябва много да се трудите и търкате с ръка, за да постигнете някакъв ефект. Казвам "някакъв", защото голяма част от ефектът зависи от това как вие прилагате продукта върху боята/лака и с какъв апликатор/гъба го правите. Макар гъбата и препарата да са много важни, търкането от ваша страна е още по-важно и определящо. Ако не търкате достатъчно, вероятно няма да успеете да приложите продуктът както е необходимо, и абразивите в него няма да може да си свършат работата. Ако не търкате правилно, има вероятност да нанесете поражения и от своя страна.
- пастирането и полирането на ръка изисква доста време - от предишната точка мисля вече стана ясно, че не можете да търкате, както би могла да се справи една машина. Поради това успехът и още по-важно - времето за пастиране и/или полиране ще зависи именно от вашите възможности. Не е срамно, ако след търкането на един елемент от колата ви, вие се изморите и не можете да продължите повече. От вас не се иска да направите нещата за определен срок, така че спокойно можете да оставите всичко и да се "върнете" към полирането в някой друг ден, когато да направите още 1 или 2 елемента. Принципно, ако колата ви не притежава сериозни дефекти по боята/лака, пастирането/полирането на 3-4 елемента на веднъж е нещо нормално. В случая е важно да се отбележи, че особено ако използвате 2 продукта (един за по-груба апликация и един за изглаждане на финните дефекти и постигането на блясък), тогава работата се удвоява. Т.е. ще трябва да работите два пъти повече на съответният детайл. При някои детайли се изисква да извършвате "пастиране" повече от веднъж, което допълнително изисква работа от ваша страна и време.
- някои автомобили изискват не само полиране, но и "пастиране" - както вече споменах по-горе, при някои автомобили боята/лакът са в добро състояние, липсват груби драскотини и оксидация/"избеляване" на цвета (предимно се случва при автомобилите с боя тип "акрил" и липсата на обособено лаково покритие т.е. комбинация база/лак). В този случай можете да използвате по-щадяща комбинация от препарат и апликатор, които ще отнемат минимално количество (1-2 микрона, отново изискващи доста търкане) от повърхностиният слой на боята/лака и ще позволят отдолу да се покаже свежа част на боята/лака, което ще е достатъчно. При други, обаче, наличието на сериозна оксидация, драскотини и други дефекти не позволява да направим корекция единствено чрез полиране. Тогава трябва да се използват и по-абразивни комбинации от препарат и апликатор/гъба, които да отстранят по-сериозните дефекти. След това можете да полирате автомобила с по-лека комбинация от препарат и апликатор/гъба.
- Не се захващайте да третирате целият автомобил наведнъж - Приемаме, че сте наясно с основните положения при стартирането на една такава задача, като "пастиране" и полиране на един автомобил на ръка. Ако нямате възможност да си прецените възможностите "на око" (директната слънчева светлина е много подходяща, веднага откроява дефектите), можете да започнете процедурата с по-малки елементи, като например предните калници или задният капак на колата. Така ще можете да проверите до каква степен сте готови да работите по по-малки елементи, и как в последствие да си разпределите по-големите елементи, като например таван и преден капак. Имайте предвид, че ако умората ви налегне, всеки следващ елемент може би няма да бъде третиран както трябва, и в последствие ще ви се наложи да го третирате отново. Така ще загубите още повече време и енергия. Затова е важно правилно да разпределите както елементите на колата, така и собствените си сили. Все пак не сте полираща машина, свързана към ел. мрежата.
- Автомобилът трябва да е наистина чист - едно просто измиване на автомивка не винаги е достатъчно, за да извършвате полиране/пастиране на автомобила след него. Ако боята/лакът не са достатъчно чисти, пастиране/полиране на боята/лакът може да доведе до освобождаване на все още полепналите нечистотии и втриването им в боята/лакът чрез процеса на пастиране/полиране. По този начин можете да създадете безброй много нови повърхностни драскотини по боята/лакът, който в последствие да трябва да отстранявате. Така че е добре да се подсигурите с някой от вариантите на препарати за премахване на мръсотии като асфалтови налепи, прах от накладките на спирачките, птичи екскременти и прочие (CarPro TRIX е особено подходящ в този случай). Това става след основното измиване, а не преди него. Тази стъпка е важна, но ако не ви се занимава, можете и да я пропуснете. Все пак доброто измиване на автомобила е задължително, както и подсушаването след това. Боята/лакът трябва да са чисти и сухи, преди да започнете да ги третирате с препарати.
Ако все още не сте се отказали от идеята да си полирате автомобилът сами, значи можете да продължите да четете. Ако ли не, заплащането на някой професионалист с машина може би е по-добрата идея за вас, пък и ще постигнете по-голям ефект при крайният резултат. Това разбира се е съпроводено от една не малка инвестиция (в повечето случаи поне 120лв - 150лв), но пък няма да се мъчите в продължение на часове да вършите работата сами. Един съвет от нас - не залагайте на машинно полиране с цена ~60-80лв, защото в повечето случаи резултатът ще е не само "просто задоволителен", но и изпълнението ще е от страна на човек, който не е напълно наясно какво прави с полиращата машина.
Така.... решили сте да работите сами по колата си. Първо ще трябва да проверите какво е състоянието на боята на автомобила ви - ако има избледняла боя, тежки драскотини и доста забележки като цяло, вероятно ще трябва да се замислите и за по-абразивен продукт. Полиращ ще ви трябва така или иначе. Някои производители предлагат и "всичко в едно" продукти (като SONAX NanoPro 3, или по-добре Optimum GPS), които имат задоволителни качества, но не винаги могат да постигнат това, което могат два съвсем конкретно позиционирани продукта. Най-основно ще ви трябват следните неща - "пастиращ" продукт (CarPro Fixer е много удачен за целта), полиращ продукт (Optimum GPS, CarPro Reflect), два апликатора (един с по-абразивна насоченост и един за полиращата част, като например нашият двустранен абразивен апликатор) или общ апликатор/гъба, който от едната страна е за абразивна апликация, а от другата - за полиращата фаза. Ако боята на колата ви е в добро състояние и искате само да я възстановите до предишното й "блестящо" състояние, можете да вземете само полиращ продукт и апликатор, който да е съобразен за тази цел. Това обаче не е всичко. Ще са ви нужни и няколко микрофибърни кърпи, с които да забърсвате детайлът, след като сте приключили с конкретната апликация на продукт. Микрофибърните кърпи са особено подходящи за целта, като прегънати "на четири" позволяват да постигнете общо 8 чисти основи за забърсване. Имайте предвид, че всяко едно прилагане на пастиращ или полиращ препарат ще има видим ефект върху боята/лака на вашият автомобил. Ако не направите някоя грешка при изборът на препарат и апликатор/гъба, то ефектът ще е в положителна посока. Дори полиране на изхабени бои ще им даде малко по-свеж вид (но не за дълго време, ако не поставите вакса или сийлънт да запазят ефекта), така че прилагането дори на по-лек препарат ще има смисъл. Вероятно няма да са много тези от вас, които ще им се занимава да си търкат автомобила по няколко дни, но ако имате достатъчно ентусиазъм и желание, "отплатата" в последствие ще ви хареса.
До тук стана дума за някои общи положения при подготовката за ръчно пастиране/полиране на автомобила. Сега ще споменем някои допълнения, които да гарантират добрият ефект на пастирането/полирането. Приемаме, че сте измили добре автомобила и също така е подсушен добре. Тези от вас, които искат да са по-сигурни в ефективността на процедурата ще предпочетат да използват и препарат за асфалтови налепи, прах от спирачките, птичи експременти и т.н., след което е добре колата да се измие отново. След като я измиете отново, можете да не я подсушавате, ами да използвате т.нар. "глина" (Clay) за автомобилна боя/лак, чрез която да премахнете и най-упоритите налепи и замърсявания по боята/лакът. Използването на тази глина става по специфичен начин, което може да засегнем допълнително като казус, но използването на глината гарантира напълно чиста от към замърсявания боя/лак. Все пак използването на Clay трябва да се направи "както трябва", поради което ще е добре да погледнете поне 2-3 видеоклипа в YouTube преди да започнете процедурата.
Приемаме, че колата е готова за пастиране/полиране. Ще спомена някои основни принципи при ръчното пастиране/полиране, които са доста важни и до голяма степен са от полза не само за правилното извършване на процедурата, но и за максимално използване на вашите физически възможности при този процес:
- не прекалявайте с препаратите - повечето от съвременните препарати са създадени така, че да не ви е необходимо да мажете огромни количества по боята/лакът, че да имате ефект от прилагането им. В зависимост от препаратът и апликатора, няколко капки с големината на грахово зърно ще са напълно достатъчни. Идеята не е да мажете препарата, а да го втривате с необходимият натиск. Нанасянето на прекомерно количество препарат освен разхищението му, ще влоши и качеството на работата ви, на самата паста и гъба, както и съответно на постигнатият ефект.
- работете на малки секции - избирайте си (визуално) малък участък от детайла, например 1/4 врата, 1/3 багажник, или 1/5-1/6 от предният капак и работете над него докато не получите желаният ефект. Различните части на детайлът ще изискват различно внимание, според нивото и сложността на забележките. Някои части от детайлите ще искат по-малко внимание, други - повече. Все пак винаги изпълнявайте целият детайл, преди да решите дали да го повторите отново, или дори потретите.
- не бързайте, всяко нещо с времето си - доста от пастиращите и полиращите пасти изискват време, за да заработят както трябва (някои изискват топлина от втриването, други искат време да бъдат обработвани върху детайла). Няколко търкания с апликатора няма да ви дадат нужният ефект. В повечето случаи ще трябва да търкате поне 2-3 минути, докато препаратът е успял да си свърши работата и сте готови да го забършете. Представете си колко много "втривания" извършва полиращата гъба на полир машината, за да успее да постигне този ефект.
- кръговите движения не са задължителни - много често срещата грешка е да се търка посредством кръгови движения. Това освен, че ще ви измори много бързо, друг наистина сериозен положителн ефект едва ли притежава. Самото нанасяне на препарата може да стане също толкова ефективно и с изцяло хоризонтални или вертикални (най-добре последователност от хоризонтални и вертикални) движения, които ще извършвате много по-лесно, а и ще успеете да развиете и по-голяма скорост на търкане. Не е проблем в началният стадий по разнасяне на продукта върху детайла да използвате леки кръгови движения.
Не забравяйте, че всичко необходимо за ръчното полиране на автомобила можете да намерите на нашият сайт. Ако имате въпроси или се интересувате от повече информация относно ръчното полиране на автомобила можете да ни пишете на car.detailing.bulgaria@gmail.com